De plank verzwaren met gewicht?

De plank is een oefening die wordt gebruikt voor het trainen van de rompstabiliteit.
Een belangrijke voorwaarde is wel dat de plank technisch goed wordt uitgevoerd.
Wanneer dit goed gaat, kun je de plank zwaarder maken om zo de stabiliteit meer uit te dagen.

Er zijn ontzettend veel mogelijkheden om de plank te verzwaren. Een veel voorkomende variant is het toevoegen van extra gewicht. Continue reading

Hoe kun je atleten uitdagen bij de acceleratie training?

De meest voor de hand liggende manier is om tegen elkaar te accelereren. Een wedstrijdje doen wie het eerst bij de 10 of 20 meter lijn is. De uitdaging komt dan door het toevoegen van competitie.

Uitdaging kan daarnaast gecreëerd worden door de oefening moeilijker te maken.
In het geval van acceleratie kan je dit doen door de beginpositie te veranderen. In combinatie met het onderlinge competitie element wordt de training niet alleen aantrekkelijker, maar leren atleten ook nog eens hun acceleratie aan te passen aan gevarieerde omstandigheden. Continue reading

Begin zo vroeg mogelijk met speerwerpen uit een aanloop

Net als bij vrijwel elk ander atletiekonderdeel is snelheid bij speerwerpen de belangrijkste prestatiebepalende factor.
Oftewel, degene die de meeste snelheid kan mee geven aan de speer, zal in de praktijk ook degene zijn die de speer het verste kan werpen.

Het is ommogelijk om vanuit stilstand net zo veel snelheid te ontwikkelen als vanuit de aanloop.
Niet voor niets werpen de topwerpers allemaal uit een aanloop, zoals de topwerpsters hieronder tijdens het WK van 2011 laten zien. Continue reading

2 uitvoeringen van de plank die je liever niet wilt zien

De plank. Wie kent deze oefening niet.
Goed voor het trainen van de rompstabiliteit. Stabiliteit die nodig is om bewegingen van het lichaam zo effectief en efficiënt mogelijk te laten verlopen. Met als gevolg betere prestaties en voorkoming van blessures.

Maar daar kan deze oefening alleen bij helpen als die goed uitgevoerd wordt.
Een verkeerd uitgevoerde plank levert niks op. Tenminste, niet datgene wat je wilt. Wat je er wel aan kunt overhouden is pijn in je rug. Of pijn in andere spieren.

Nou is het niet zo dat je andere spieren, zoals de schouders of beenspieren, niet mag voelen. Sterker nog, zonder die spieren kun je geen plank uitvoeren. Continue reading

Maak optimaal gebruik van de hoeveelheid beschikbare energie

Het lijkt er op dat lopers (en looptrainers) vooral bezig zijn met het verbeteren van de energieleverantie.

Hele trainingsschema’s zijn er omheen gebouwd.
Intervaltraining (kort, lang, middellang), duurlopen, arbeids-rust verhoudingen, anaerobe drempel metingen. Amateurlopers nemen zelfs bloed af op trainingen om te meten hoeveel lactaat er in het bloed zit!
Alles er op gericht om de zuurstofopname te vergroten en er voor te zorgen dat men optimaal gebruik maakt van de aerobe energieleverantie. Want je wilt voorkomen dat je gaat “verzuren”.

Maar met al die aandacht voor energieleverantie, zou je toch ook verwachten dat we efficiënt omgaan met de energie die we tot onze beschikking hebben? Continue reading

Snel opzwaaien is essentieel voor een polsstokhoogspringer

De hoogte die een polsstokhoogspringer kan halen is afhankelijk van twee dingen.
Zo hoog mogelijk vast pakken van de stok en zo hoog mogelijk boven je bovenste hand uit komen.

Nu kan iedere snelle en sterke atleet wel een polsstok hoog vast pakken. Dat is ook de manier waarop de meeste meerkampers nog een beetje hoog springen met dit onderdeel.
Maar het verschil tussen een echte polsstokspringer en de rest wordt gemaakt door hoe hoog hij kan opzwaaien. Continue reading

Waarom 1 simpel aandachtspunt vrijwel altijd je looptechniek verbetert

Iedereen weet ondertussen dat een goede looptechniek belangrijk is voor een atleet.
Met een goede looptechniek kan je op hogere snelheid sprinten, beter afzetten bij de sprongnummers en efficiënter lopen op de midden- en lange afstand.
Ook leidt een goede looptechniek tot minder blessures. En voelt het lopen prettiger, omdat je meer aansluit bij het natuurlijke bewegingspatroon van het lichaam. Continue reading