2 uitvoeringen van de plank die je liever niet wilt zien

De plank. Wie kent deze oefening niet.
Goed voor het trainen van de rompstabiliteit. Stabiliteit die nodig is om bewegingen van het lichaam zo effectief en efficiënt mogelijk te laten verlopen. Met als gevolg betere prestaties en voorkoming van blessures.

Maar daar kan deze oefening alleen bij helpen als die goed uitgevoerd wordt.
Een verkeerd uitgevoerde plank levert niks op. Tenminste, niet datgene wat je wilt. Wat je er wel aan kunt overhouden is pijn in je rug. Of pijn in andere spieren.

Nou is het niet zo dat je andere spieren, zoals de schouders of beenspieren, niet mag voelen. Sterker nog, zonder die spieren kun je geen plank uitvoeren. Lees verder

Maak optimaal gebruik van de hoeveelheid beschikbare energie

Het lijkt er op dat lopers (en looptrainers) vooral bezig zijn met het verbeteren van de energieleverantie.

Hele trainingsschema’s zijn er omheen gebouwd.
Intervaltraining (kort, lang, middellang), duurlopen, arbeids-rust verhoudingen, anaerobe drempel metingen. Amateurlopers nemen zelfs bloed af op trainingen om te meten hoeveel lactaat er in het bloed zit!
Alles er op gericht om de zuurstofopname te vergroten en er voor te zorgen dat men optimaal gebruik maakt van de aerobe energieleverantie. Want je wilt voorkomen dat je gaat “verzuren”.

Maar met al die aandacht voor energieleverantie, zou je toch ook verwachten dat we efficiënt omgaan met de energie die we tot onze beschikking hebben? Lees verder

Snel opzwaaien is essentieel voor een polsstokhoogspringer

De hoogte die een polsstokhoogspringer kan halen is afhankelijk van twee dingen.
Zo hoog mogelijk vast pakken van de stok en zo hoog mogelijk boven je bovenste hand uit komen.

Nu kan iedere snelle en sterke atleet wel een polsstok hoog vast pakken. Dat is ook de manier waarop de meeste meerkampers nog een beetje hoog springen met dit onderdeel.
Maar het verschil tussen een echte polsstokspringer en de rest wordt gemaakt door hoe hoog hij kan opzwaaien. Lees verder

Van kogel gooien naar kogelstoten

Het woord kogelstoten zegt het al. Het is het stoten van de kogel. Gooien is niet toegestaan.
Maar met name voor jonge atleten is dit niet vanzelfsprekend.

En geef ze eens ongelijk. Een kogel van 1 of 2 kg kun je net zo makkelijk met een soort gooi beweging weg krijgen. Waarom moeilijk doen en een onnatuurlijke stootbeweging proberen toe te passen. Lees verder

Waarom 1 simpel aandachtspunt vrijwel altijd je looptechniek verbetert

Iedereen weet ondertussen dat een goede looptechniek belangrijk is voor een atleet.
Met een goede looptechniek kan je op hogere snelheid sprinten, beter afzetten bij de sprongnummers en efficiënter lopen op de midden- en lange afstand.
Ook leidt een goede looptechniek tot minder blessures. En voelt het lopen prettiger, omdat je meer aansluit bij het natuurlijke bewegingspatroon van het lichaam. Lees verder

Train met discus op rechtdoor werpen

Natuurlijk wil je dat je atleten de discus zo ver mogelijk leren werpen.
Dus je wil vooral veel snelheid aan de discus mee geven op het moment van afwerpen.

Dat werkt tot op zekere hoogte. Maar als je wilt dat atleten ook echt kunnen profiteren in wedstrijden dan is er meer nodig.
Dan is snelheid geven aan de discus niet voldoende. Lees verder

‘s Werelds beste atleet

“You, sir, are the greatest athlete in the world”

Het zijn de woorden van de Zweedse Koning Gustav de vijfde. Gericht aan de winnaar van de eerste Olympische tienkamp in 1912, Jim Thorpe.

Althans, zo gaat het verhaal. En ik geloof graag dat het ook daadwerkelijk plaatsgevonden heeft. Dat geeft een extra glans aan de woorden. Woorden die ik als meerkampliefhebber alleen maar kan beamen. Er is geen enkele andere discipline waarbij een atleet fysiek en mentaal zo uitgedaagd wordt als op de meerkamp. En in het bijzonder de tienkamp. Lees verder

Hoe voorkom je dat atleten de bak induiken bij verspringen?

Dit is een bekend probleem bij verspringen.

Atleten lopen met voldoende snelheid aan, maar er is geen sprake van een afzet. In plaats van dat ze met een mooie boog door lucht zweven, duiken ze in één keer de bak in.

Dat is natuurlijk geen springen. En al helemaal niet vérspringen. Want om ver te springen moet je ook een klein beetje hoogspringen.

Hoe kan je er voor zorgen dat atleten wél met een mooie boog in de zandbak landen?

Lees verder